dimarts, 8 d’abril del 2008

Pitjor...segurament possible

Dos dies de servei de rodalies amb la nova configuració per temps indefinit i dos dies que ens han servit per descobrir els grans problemes que s'estaven anunciant per molts llocs. Molts ens ho pensàvem des que teníem coneixement i suposàvem que tothom tragaria sense dir gaire. Però no ha estat del tot així: la gent està calenta, s'esvalota quan li parlen de perdre trens, vagues, transbordaments i polítics que fan poc. Allò que importa és que molts han de matinar més o arribar tard.

I és que ens ho pinten molt bonic amb allò de "continuem apropant-te al centre", però la realitat és que ningú ha eixit beneficiat i pràcticament tothom perd temps. Les xifres no ixen en comparació amb abans: fins fa una setmana el viatge costava 15 minuts i, segons Renfe, en l'actualitat costa entre 12 i 18 minuts més (això vol dir vora mitja hora en total de mitjana).

Aquestes xifres són irreals ja que el temps d'entrada en València Sant Isidre (a sovint el tren queda aturat a l'altura de l'antiga estació de Vara de Quart, fins que queda lliure una via), el camí d'una estació a l'altra, la pèrdua de temps esperant, el viatge en metro (i les seues inquietants aturades en la foscor entre Bailén i Jesús) i el camí de pujada a València Nord ens ho demostren. La realitat és que perdem vora 25 minuts envers l'anterior situació. I això, si som sincers, ens deixa amb una situació de desavantatge i que molts començarem a aplicar demà mateix: el transbordament intel·ligent. Què és això? Ni més ni menys que haver de matinar mig hora més per arribar al mateix lloc a la mateixa hora que ara fa 5 dies, i avisar que arribarem mitja hora més tard a casa per la vesprada. I per què ho fem? Perquè ja estem farts d'arribar tard, còrrer sense parar d'un lloc a un altre i calcular horaris fins embogir.

Això sí. La propera setmana farem dues cartes de queixa, una per a Renfe (qui presta el servei de rodalies) i una altra per a Adif (qui gestiona les vies). Exposarem la situació amb tot tipus de dades basades en la nostra experiència, denunciarem que encara es mantenen els horribles horaris de la línia C3, que s'acumulen retards i que estem en una clara situació d'inferioritat en comparació amb la resta de línies de la xarxa. Pot ser no ens faran cas, però si tots aquells que protesten a les andanes ho feren, alguna cosa canviaria. Fins eixe moment, li regalarem a Renfe 5 hores a la setmana. Enyorem el desterrament que significaven les vies 7, 8 i 9...perquè almenys allí estàvem de debó al centre i sense mal de caps.